Super six Evo Hi Mod Sram Red – Super six Evo Hi Mod Di2 Disc

 

In maart de overstap gemaakt van een Super six Evo Hi Mod Sram Red naar de Super six Evo Di2 Disc.

De oude (model 2012) was afgemonteerd met Sram Red 10 speed met velg remmen en een set Fulcrum Racing Zero wielen. De fiets was met ca 6,7 kilo lekker licht.

Fiets was stijf, ideaal in de bergen zowel naar boven als in de afdaling en ik heb lang getwijfeld of ik hem zou upgraden of ik toch maar een nieuwe zou gaan kopen.

Omdat ik in 2017 mee ging doen aan de Girodikika, vond ik dat ik eigenlijk wel een nieuwe verdiende.

Maar ja, welke uitvoering, ben een fan van Sram, had geen ervaring met Di2, wel met “gewone” Shimano Ultegra. Zijn schijfremmen wel echt nodig / beter.

Het liefst had ik gewacht dat de Sram Etap versie er was met de Wifli en disc, maar dan moest ik nog een tijd wachten het kwam eraan alleen wist nog niemand wanneer.

Uiteindelijk toch gekozen voor de Super six Evo Hi Mod Di2 Disc nog ver voordat ie fiets van 2017 werd. Nu zo’n 5000 km mee gefietst en wat is het een fijne fiets.

De geometrie is voor mij fijner dan de oude Super six.  Omdat ik vorig jaar een uitgebreide bikefit had laten doen wist ik hoe de fiets moest worden afgesteld voor mij. Bij de 1e paar ritten kreeg ik na 1,5 uur last van mijn nek. Alles weer na gemeten en een 2 cm kortere stuurpen genomen. De oorzaak was nl dat de shifters/remmen ca. 2 cm verder naar voren zitten dan bij mijn oude fiets i.v.m. de olieresevoirs. En omdat ik 90% van de tijd met mijn handen op mijn shifters fiets zat ik te ver naar voren. Hierna geen last mee gehad van mijn nek.

Over DI2 kan ik kort zijn, het werkt gewoon top. Accu voor de zekerheid na 4000 km maar eens opgeladen. Ben nog wel benieuwd of er nog een groot verschil is met de Etap versie van Sram.

De wielen zijn  voldoende stijf en ze zijn licht, ideaal bij het klimmen De lagers van de wielen moesten een paar honderd km worden ingereden en open sinds dien goed. De banden Schwalbe Pro one tubeless gemaakt na 3x lek in 75 km. Dit is absoluut aan te raden. Niet meer lek gereden en veel comfortabeler door de lagere bandenspanning.

De schijfremmen zijn zeker een pluspunt. Tijdens de lange afdalingen in de Girodikika merkte ik duidelijk verschil t.o.v. mijn oude velgremmen waarmee ik ook veel in de bergen heb gefietst. Later remmen met minder kracht, geen last van kramp in je handen. En als het regent, wat het voldoende deed in die week, remt het vele malen beter dan velgremmen.

De fiets accelereert goed, zowel in het vlakke Nederland als in de bergen. Tijdens het klimmen kan ik langs staan klimmen en in de afdaling stuurt en remt de fiets perfect.